top of page
Szukaj

Jak kształtować ekologiczny wizerunek firmy?

Zaktualizowano: 17 paź

Każdy, kto prowadzi własne przedsiębiorstwo wie, jak ważne jest budowanie wizerunku marki. Nie wystarczy prowadzić sklepu bez zastanowienia, należy pamiętać o wybraniu odpowiedniej strategii biznesowej. Obecnie, jednym z ważniejszych elementów wizerunku przedsiębiorstwa jest jego świadomość ekologiczna. Jak zadbać o to, aby wizerunek marki był ekologiczny? Sprawdź nasze porady w poniższym artykule.


Stworzenie strategii


Ważne jest, aby od początku stworzyć tok działania i trzymać się go, jeśli będzie odpowiedni. Dlatego jeśli zaczynasz dopiero swoją firmę, warto pomyśleć od razu o tym, jakie założenia i idee będzie wspierała. Na takie działania składają się między innymi działania marketingowe, public relations oraz sposób działania firmy.


Należy też zadbać o spójny wizerunek marki - niedopuszczalne jest zachowanie, w którym promuje się ekologię, a robi rzeczy sprzeczne z tą ideą. Tacy właściciele firm tracą w oczach klientów wiarygodność i zaufanie.


Bardzo ważne jest, aby pamiętać, że nie chodzi jedynie o uchodzenie za "zieloną" markę, a naprawdę bycie nią. Jeśli jedynie udajesz, że zależy Ci na ekologii, bardzo łatwo możesz zostać zdemaskowany i oskarżony o tak zwany "greenwashing". Czym jest to zjawisko?

Można je przetłumaczyć jako "zielone kłamstwo" lub "zielone mydlenie oczu". Oznacza ono wywołanie u klienta wrażenia, że produkty lub cała marka przestrzega zasad ochrony środowiska i ekologii, kiedy w rzeczywistości jest inaczej.


Postrzeganie firmy, która dopuści się takich praktyk, jest zazwyczaj bardzo negatywne, dlatego dużo bezpieczniej jest zaplanować odpowiednio dobraną do możliwości strategię i trzymać się jej. Nawet małe zmiany mogą dużo zdziałać i warto zacząć od małych kroków, niż zniechęcać się całkowicie.

Wizerunek firmy - jak go kształtować?

Ekologiczna reklama a budowanie wizerunku marki


Reklamowanie się stanowi jeden z podstawowych elementów, jakie składają się na kształtowanie wizerunku firmy. Można to robić na naprawdę różne sposoby, zależnie od tego, jakie pozycjonowanie firmy wybierzesz. W przypadku reklamowania się jako marka ekologiczna również obowiązują zasady.


Jednymi z prostszych sposobów na reklamowanie się jako marka ekologiczna jest kreowanie wizerunku marki poprzez różne wydarzenia, eventy czy akcje. Takim rozwiązaniem może być np. przekazywanie części dochodu z jakiegoś produktu na określony cel na przykład ratowania lasów lub wspieranie lokalnego schroniska.


Kolejnym sposobem działania na zewnątrz firmy może być urządzenie serii spotkań w szkołach, liceach czy przedszkolach, na których uczy się i promuje eko tryb życia. Nie każda firma może sobie na to pozwolić, jednak wiele usług może to wykorzystać.


Innym sposobem na budowanie wizerunku firmy jest reklamowanie się wśród potencjalnych klientów jako marka ekologiczna. To znaczy, że same przekazy i komunikacja firmy powinna deklarować swoją zgodność z ekologią. Można to podkreślać np. w postach reklamowych. Ciekawym wyjściem jest też podjęcie współpracy z marką lub influencerem, który również skupia się budowaniu wizerunku na podstawie działania w duchu eko lub np. zero waste. Muszą to być jednak wiarygodne współprace, ponieważ w innym wypadku mogą przynieść skutek odwrotny od zamierzonego.


Zobacz nasz artykuł o nośnikach reklamy: Nośniki reklamy - jakie nośniki reklamowe warto wybrać?

Jak kreować ekologiczny wizerunek firmy?

Gadżety reklamowe jako wizerunek firmy


Pozostał ostatni element, który ma bardzo duży wpływ na kreowanie wizerunku marki. Równie mocno wpływa on na rozpoznawalność marki. Tym elementem są gadżety reklamowe. Ich odbiorcy to głównie Twoi konsumenci, ale przede wszystkim potencjalni nowi klienci.


Jeśli zadbasz o wysokiej jakości gadżety z widocznym, estetycznym logo swojej firmy, będziesz mógł zdobyć ich sympatię. Bardzo istotne jest, aby były wysokiej jakości, estetyczne i przede wszystkim przydatne. Mogą być wykonane np. z bawełny z recyklingu. Jest wiele ekologicznych gadżetów dla firm, które przydają się i poprawiają relację z klientami.


  1. Torby bawełniane- najprostszy i najlepszy sposób na zadowolenie konsumentów gadżetami i jednocześnie zapewnienie sobie reklamy. Konsumenci, którzy noszą torby materiałowe, siłą rzeczy promuje, pokazuje otoczeniu Twoje logo. W pierwszej kolejności właśnie tym powinieneś się zająć, ponieważ to właśnie estetyka produktu jest tym, co prawdopodobnie zadecyduje o używaniu go. Dlatego należy wybrać zaufanego producenta, który gwarantuje świetną jakość w parze z funkcjonalnością. Spełniają funkcję ekologiczną, ponieważ najbardziej przydają się jako torby na zakupy zamiast plastikowych reklamówek, jednak wiele osób, przede wszystkim młodych, nosi je na co dzień. Podobną opcją będą workoplecaki.

  2. Woreczki na warzywa i owoce - stanowią również grupę produktów konkretnie ekologicznych. Ich główną funkcją jest właśnie zastąpienie reklamówek, w które pakowane są owoce lub warzywa. Często pakuje się w nie nawet pojedynczy owoc, co jest niepotrzebne. Torby materiałowe to podobne artykuły, ich główna siła leży w znaku Twojej firmy, a także w funkcjonalności gadżetu. Są one przydatne Twoim klientom i jest bardzo duża szansa, że będą z nich korzystać.

  3. Butelki na wodę - to również jeden z bardziej przydatnych i ekologicznych produktów. Butelki z filtrem ograniczają zużycie plastiku i są bardzo praktyczne. Tak naprawdę gdziekolwiek można je napełnić. Przy skutecznej realizacji podarujesz konsumentom coś ułatwiającego ich życie.


Woreczki bawełniane

Ekologiczne działania dla identyfikacji wizualnej

Ważne jest podejmowanie działań, które będą miały realny wpływ na środowisko. Najlepsze będą takie, które nie tylko pomogą planecie, ale też pozwolą na integrację Twoich pracowników i zacieśnienie więzi między nimi. To pozwoli na pozytywny wizerunek nie tylko na zewnątrz, ale też wewnątrz organizacji, który jest równie ważny. Musisz pamiętać, że Twoi pracownicy w razie takiej sytuacji mogą zdemaskować Twoją nieszczerość. Przykłady działań, które możecie podjąć, wymieniamy niżej.


Wspólne sadzenie drzew


Jest to najłatwiejszy sposób na przedstawienie wizerunku firmy, a zarazem jedna z przyjemniejszych form integracji pracowników. Najlepiej takie akcje przeprowadzić we współpracy z lokalnym leśnictwem lub specjalnymi firmami, które zajmują się organizacją takich działań.

Ważne jest, aby odpowiednio zaplanować takie akcje i mieć odpowiednie zezwolenia. Lasy są własnością państwa, dlatego należy przestrzegać w tym zakresie prawa. Najczęściej organizuje się takie dni na wiosnę.


Sprzątanie Ziemi


Dużo łatwiejsze do zorganizowania, ponieważ można je przeprowadzić gdziekolwiek. Wystarczy zaopatrzyć się w rękawice i worek i spędzić parę godzin na pomaganiu planecie.

Możesz do tego zorganizować konkurs i np. podzielić pracowników na drużyny, gdzie wygra drużyna, która uzbiera więcej. Kreowanie wizerunku w taki sposób na pewno spotka się z przychylnym spojrzeniem otoczenia i pracowników.


Edukacja


Dobrym pomysłem mogą okazać się również warsztaty i wyzwania ekologiczne dla pracowników. Zależy wszystko od branży, jednak tak naprawdę w każdym miejscu można spróbować zmienić coś na lepsze.


Dlatego przydadzą się nawet szkolenia, infografiki na przykład z informacjami o segregacji śmieci w miejscu pracy. Warto też zapewnić pracownikom pitną wodę z dzbanka z filtrem, aby nie marnować plastiku na butelki na wodę.


Zasady a zarządzanie wizerunkiem firmy


Te wszystkie działania związane z wizerunkiem firmy mają jeszcze jedno ważne znaczenie. Dzięki nim możesz w łatwy sposób wyróżnić się na tle konkurencji. Im więcej i bardziej oryginalne będą pomysły, tym większą uwagę zwrócą otoczenia. Tym samym też bardziej wyodrębnią Cię z konkurencji.


Jest jednak jeszcze jedna zasada takich działań, którą koniecznie musisz zastosować. Aby taki komunikat trafił do świadomości klientów, musi być odpowiednio wypromowany. Dlatego takie działania muszą iść w parze z dobrym relacjonowaniem ich w mediach społecznościowych. Robiąc z nich relację, dobrze zadbać o jakość zdjęć oraz postów, dzięki którym sama estetyka trafi w gust grupy docelowej. Dzięki temu budowanie wizerunku będzie skuteczniejsze.


Kształtowanie ekologicznego wizerunku firmy

Wizerunek marki a produkty


Wizerunek firmy to obraz o niej, który tworzy się w świadomości jej klientów. Klienci natomiast pierwszą styczność z marką mają często poprzez produkt. Dlatego jeśli Twoje produkty stoją w zupełnej sprzeczności z ekologią, ciężko będzie Ci reklamować je jako ekologiczne. Jeśli jesteś w takiej sytuacji, możesz przemyśleć wprowadzenie do oferty produktów takich jak torby ekologiczne lub woreczki ekologiczne i na przykład przekazać część z ich dochodu na fundacje, lub organizacje proekologiczne. Chociaż taki zabieg nie nada się dla wielu branż, dla niektórych będzie idealny.


Kształtowanie wizerunku firmy - podsumowanie


Wizerunek marki i jego kreacja ma bardzo duże znaczenie. Nie jest to łatwe zadanie, ale jeśli będziesz konsekwentnie dążył wg odpowiedniej strategii, zdobędziesz zaufanie klientów i zmienisz to, jak marka jest postrzegana. Musisz zastanowić się, jaka jest tożsamość firmy i jak chcesz ją pozycjonować na rynku. Połączenie działań w sieci z aktywną pomocą, prawdopodobnie zdobędzie uznanie odbiorców.


Najważniejszą rzeczą jest pamiętać, że musisz zadbać o spójność działań - jeśli chcesz być ekologiczny, powinieneś zwrócić uwagę na każdy element, który możesz zmienić. Warto też nie zniechęcać się w razie niepowodzeń - kształtowanie wizerunku firmy to proces długoterminowy. Wizerunek marki, który będzie najsilniejszy to taki, który można poprzeć latami konkretnych działań. Postrzeganie firmy i jej prosperowanie to uzupełniające się elementy, dlatego warto o nie zadbać.



Comments


bottom of page