top of page
Szukaj

Funkcje opakowań - jakie są funkcje opakowań w logistyce?

Zaktualizowano: 22 maj

Funkcje opakowań mogą być różne, jednak niezaprzeczalnie opakowania pełnią równie ważną rolę, jak produkt. Rola opakowań to nie tylko ochrona przed uszkodzeniami mechanicznymi, ale także wiele innych zadań, które mogą nie zawsze być brane pod uwagę. Dowiedz się, jakie są funkcje opakowań w logistyce i na co zwrócić uwagę wybierając rodzaje opakowań do swojej firmy!


Dlaczego opakowania są ważne?


Opakowania zwracają uwagę klientów na produkt na różne sposoby - swoją estetyką, specyficznym wyglądem, a także funkcjonalnością. Może to również oznaczać użyteczność opakowań, która nie jest pierwszym skojarzeniem przedsiębiorców, a przez to jest bardziej oryginalna. Przykładem mogą być opakowania bawełniane. Przede wszystkim kojarzą się z torbami bawełnianymi czy woreczkami na owoce i warzywa. Jednak mają one o wiele więcej ciekawych zastosowań. Opakowania i worki bawełniane są również wykorzystywane do przechowywania opon samochodowych poza sezonem czy do przechowywania sprzętu sportowego. Mogą chronić również sprzęty elektroniczne, takie jak głośniki i suszarki. Tego rodzaju opakowania równie świetnie nadają się do przechowywania kosmetyków w hotelach, czy spa, ale również dla indywidualnych osób np. do przechowywania peruk lub segregacji kosmetyków. Jak widać, aby dostrzec potencjał opakowań i tego, w jaki sposób mogą zostać użyte, należy zagłębić się w temat. Dzięki temu znajdziesz odpowiednie rozwiązania dla swojej firmy i klientów.

Funkcje opakowań - na co zwrócić uwagę?

Jakie elementy mają opakowania jednostkowe?


Poszczególne opakowania mogą wyglądać zupełnie inaczej, jednak wszystkie z nich mają kilka wspólnych elementów, które najczęściej można indywidualnie dopasować do swojego produktu. Opakowania produktów stanowią element wizerunku marki. Opakowania transportowe i opakowania zbiorcze nie wliczają się do tego, ponieważ pełnią nieco inne funkcje. Do podstawowych elementów opakowań możemy zaliczyć:


Kształt


Projekt musi zostać tak dopracowany, aby opakowanie prezentowało się estetycznie, ale też, aby produkt miał odpowiednie oparcie i stabilizację. Konieczna jest więc dobrana forma, ale też wzór, liternictwo i kompozycja.


Kolor


Kolor odgrywa bardzo ważną funkcję w opakowaniach, ponieważ tworzy skojarzenia wzrokowe, a więc wpływa na pierwszą reakcję klienta z naszym produktem. Kolory oddziałują nie poprzez racjonalne elementy, ale też emocjonalne, co pozwala im na reagowanie nie tylko na wzrok, ale też inne zmysły. Kolor opakowania powinien być spójny z marką i innymi jej atrybutami, musi również wpisywać się w estetykę firmy.


Styl


Powinien być dopasowany do produktu, marki, ale także grupy odbiorców. Style mogą być różne, nowoczesny, minimalistyczny, czy też vintage retro. Odpowiednio dobrany druk na materiale pomoże dopasować opakowanie to każdego typu działalności.


Materiał opakowania


Wybranie odpowiedniego materiału produktu ma znaczenie na trzech płaszczyznach - bezpieczeństwo, waga produktu i wygodę użytkowania. Rodzaj materiału ma również znaczenie na wizerunek marki jako eko biznesu, np. ekologicznym rozwiązaniem będą bawełniane woreczki. Mogą być również z tworzyw sztucznych, szkła, papieru etc. Warto jednak, aby opakowania w logistyce podlegały recyklingowi, aby dostosować się do potrzeb środowiska naturalnego. Jeśli nasze opakowania są wykonane z tkaniny, warto dopasować także gramaturę materiału.


Etykieta


Tak jak całe opakowanie, stanowi centralną reklamę nie tylko poprzez podanie koniecznych informacji. Również ma za zadanie sugestywne przedstawienie właściwości produktu i zachęcić konsumenta swoim wyglądem.


Sprawdź, jakie rodzaje opakowań warto wybrać dla swojej firmy: https://www.natura.slupsk.pl/post/rodzaje-opakowan-jakie-opakowania-wybrac.


Funkcje opakowań - jakie są funkcje opakowań w logistyce?

Jakie jeszcze elementy są ważne?


Opakowania wykorzystywane przez firmy mają więcej znaczących elementów. Należą do nich:

ergonomiczność - wygodne łapanie, chwytanie produktu, poręczny kształt,

grafika - czyli elementy umieszczone na opakowaniu jak ilustracje, tekst i logo marki,

● wielkość i rozmiar - są kluczowe w wyobrażeniu klienta o pojemności produktu. Należy pamiętać, aby odpowiednio dopasować wielkość opakowania z tym, jakie zapotrzebowanie na produkt może mieć potencjalny nabywca, biorąc też pod uwagę ewentualny termin ważności. Konieczne jest również zachowanie proporcji między ceną produktu a rozmiarem i pojemnością opakowania.

oznakowanie a opakowania jednostkowe - konieczne jest, aby opakowania zawierały znaki recyklingu, informacyjne, zasadnicze i niebezpieczeństwa. Jeśli opakowania jednostkowe są odpowiednio oznaczone, możliwe jest rozpoznawanie ich np. poprzez kod kreskowy w obrębie sklepów sieci handlowych.


Funkcje opakowań produktów


Opakowania mają duże znaczenie, dlatego należy stawiać na sprawdzone rozwiązania, które będą spełniać określone funkcje. Poniżej wyjaśniamy, jakie funkcje spełniają opakowania w procesach logistycznych.


Funkcja ochronna


Opakowania transportowe, jednostkowe i zbiorcze muszą pełnić przede wszystkim funkcję ochronną. Jest to konieczne, aby zabezpieczać produkt przed zniszczeniem, zepsuciem, a także utraceniem cech jakościowych. Co ważne, opakowania nie tylko chronią towar, ale także mają za zadanie chronić przed szkodliwym działaniem, jeśli w środku są materiały niebezpieczne.


Opakowanie ma też ułatwiać przechowywanie w magazynie, umożliwiać bezpieczny transport w nienaruszonym stanie, a dzięki odpowiedniemu zaprojektowaniu możliwe jest zminimalizowanie kosztów. Na ostatnim etapie produkt musi być również wygodny w użytkowaniu, np. poprzez łatwość otwierania.


opakowania reklamowe - woreczki bawełniane

Funkcja ekologiczna


Opakowania mogą zostać dostosowane tak, aby dopasować je do wymagań środowiska ekologicznego. Związane jest to z kwestiami dotyczącymi z zanieczyszczeniem środowiska. Jest to szczególnie ważne, ponieważ to właśnie przemysł odpowiada za ogromną wartość zbędnych produktów i opakowań, które mogłyby zostać zamienione z tworzyw sztucznych na ekologiczne odpowiedniki. Rodzaje opakowań należy dopasować do cech produktu. Funkcja ekologiczna jest coraz częściej brana pod uwagę, dlatego warto rozważyć też opakowania, które można wykorzystać ponownie, jak np. torby ekologiczne.


Ekologiczne opakowania nadają też estetyczny wygląd produktom, z tego powodu często są wykorzystywane przez marki modowe, np. w postaci tzw. duster bags. Szczególnie nadają się do pakowania torebek, pasków skórzanych, a czasami również butów. Chronią one produkt nie tylko podczas transportu do klienta, ale również wskazane jest, aby produkty były w nich przechowywane w szafie, co pozwoli na utrzymanie ich w nienaruszonym stanie. Takie worki bawełniane świetnie nadają się również do segregacji innych elementów odzieży w szufladach, a nawet mogą zostać użyte do schludnego pakowania ubrań w walizkę.

Funkcje opakowań - wybierz opakowania dla swojej firmy!

Funkcja promocyjna, funkcja marketingowa


Opakowanie stanowi bardzo istotny element działań marketingowych, które są znaczącą częścią systemu wolnego rynku. Niezależnie od tego, jakie rodzaje opakowań wybierzemy dla naszych produktów, jeśli będą one atrakcyjne dla konsumenta, produkt będzie sprzedawany częściej, co przyczyni się do zwiększenia zysków.


Opakowania stanowią również element kreowania wizerunku produktu i podnoszenia jego wartości. Opakowania są również reklamą produktu, jak i jego producenta. Często sam jego wygląd może przyciągnąć klienta w sklepie i zachęcić go do zakupu. Stanowi więc również element stymulacji sprzedaży, przyciąga uwagę potencjalnego nabywcy, zachęca do kupowania produktu i wywołuje transakcję kupna-sprzedaży.


Funkcja informacyjna


Każde rodzaje opakowań muszą mieć wyraźnie określone informacje o produkcie, sposobie jego używania i dokładnym składzie produktu. Jest to regulowane prawem, klient musi mieć możliwość zapoznania się z towarem. Funkcja informacyjna pozwala także na identyfikację produktów i wyróżnienie ich kategorii w asortymencie. Dlatego projekty na opakowaniach muszą uwzględniać te wszystkie informacje.


Funkcja transportowa


Należy dostosować opakowanie do transportu. Produkty w opakowaniach jednostkowych muszą w stabilny sposób dotrzeć w łańcuchu dostaw, dlatego zarówno transport i magazynowanie towarów musi być odpowiednio zabezpieczone. Jest to więc również funkcja bezpieczeństwa opakowań w logistyce. Klient oczekuje, że zakupiony towar umieszczony wewnątrz opakowania będzie w odpowiednim stanie, dlatego ochrona nie może być słabej jakości. Dlatego opakowania jednostkowe wkłada się do zbiorczych, a te w opakowania transportowe. Dzięki temu przewożenie ładunku może przebiegać bez większych trudności.


Kartonowe opakowania podczas drogi do sklepów wymagają magazynowania w różnych miejscach, dlatego należy je dostosować do różnego typu warunków. Paczki zawierające małe produkty muszą mieć ograniczony rozmiar, a duże paczki muszą być poręczne. Jest to bardzo ważne, ponieważ opakowania nie są wyłącznie przewożone zewnętrznie, np. między magazynami, ale też muszą być przystosowane do transportu wewnętrznego, np., aby łatwo ładować je na wózki widłowe.

Funkcja promocyjna, funkcja marketingowa opakowań - sprawdź!

Na co zwrócić uwagę przy wyborze rodzajów opakowań?


Przed podjęciem decyzji o rodzajach opakowań, które wybierzesz dla swoich produktów, konieczne jest dokładne przemyślenie decyzji. O tym należy pamiętać, kiedy będziesz wybierać opakowania:

  • właściwości produktu - czy jest odporny na wilgoć i skrajne temperatury,

  • ekologia i czynniki środowiskowe - najlepiej wybrać opakowanie, które będzie w pełni ekologicznym rozwiązaniem, zarówno ze względu na środowisko, jak i zadbanie o to, by zminimalizować koszty utylizacji,

  • przepisy regulujące wymagania dotyczące opakowań,

  • sposób magazynowania i przewozu opakowań w logistyce, jeśli będą one możliwie małe, ich transport nie powinien stanowić problemu.


Zobacz też, jak prowadzić zielony marketing dla swojego biznesu: https://www.natura.slupsk.pl/post/zielony-marketing-eko.

Comentarios


bottom of page