Rodzaje opakowań stosowane przez firmy spełniają już nie tylko funkcję ochronną. Rozmiar, materiał wykonania czy wzór i estetyka - wszystko to można dostosować do swoich oczekiwań. Powyższe kryteria odpowiadają też między innymi za koszty, jakie trzeba przeznaczyć na magazynowanie i transport. Rodzaje opakowań powinny być dostosowane do polityki firmy - np. ekologiczne, kiedy firma utożsamia się z takimi wartościami. Jakie rodzaje opakowań stosuje się na rynku i jakie warto wybrać dla swojej firmy? Podpowiadamy w artykule!
Czym jest opakowanie?
Opakowaniem nazywamy materiał zaprojektowany w taki sposób, aby spełniał on 3 główne funkcje:
ochrona produktu - chroni produkt przed uszkodzeniem, a także chroni otoczenie, jeśli produkt może stwarzać jakieś zagrożenie;
informacja - dane o tym, co znajduje się w opakowaniu, w jaki sposób z tego produktu korzystać; dostarczanie wszelkich informacji, które są wymagane prawnie;
promocja - opakowanie powinno promować towar i zachęcać do zakupu, dlatego musi być odpowiednio zaprojektowane i przemyślane.
Produkt powinien zawierać etykietę, zarówno na niej, jak i na opakowaniu należy umieścić logo oraz podstawowe informacje. Oczywiście nie na każdym produkcie możliwe jest umieszczenie etykiety, np. na biżuterii czy produktach sypkich.
Zobacz też artykuł o znakach recyklingu, jakie możesz znaleźć na opakowaniach: Co to są znaki recyklingu i jak je odczytywać?
Rodzaje opakowań - jakie opakowania wyróżniamy?
Produkt może być umieszczony i przechowywany w różnego rodzaju opakowaniach w tym samym czasie. Unijna Dyrektywa 94/62/WE zawiera klasyfikacje opakowań.
Opakowanie handlowe - podstawowe
Najbardziej podstawowe opakowanie, które chroni produkt przed uszkodzeniami mechanicznymi. Inna nazwa to opakowania jednostkowe. Są szczególnie ważne, ponieważ mają bezpośredni kontakt z artykułem i muszą być tak skonstruowane, aby móc go utrzymać w nienaruszonym stanie. Opakowanie handlowe jest najmniejszym elementem przeznaczonym do sprzedaży detalicznej. Co więc może być opakowaniem handlowym? Ma różne postaci, np. puszka, kartony, torebki, butelki, woreczki czy saszetki.
Cechy opakowań handlowych muszą w sobie skupiać pewne walory. Przede wszystkim ważne jest, aby opakowanie umożliwiało identyfikację produktu. Jest to konieczne, ponieważ według przepisów, opakowanie musi wskazywać na podstawowe dane, w tym np. zastosowanie produktu czy jego data ważności.
Konieczne będzie też umieszczenie logo lub nazwy tak, aby możliwa była identyfikacja marki lub producenta. Umieszczenie logo pozwoli też na przyciągnięcie uwagi konsumenta. Opakowanie jednostkowe ma być również praktyczne. Musi być na tyle stabilne, by utrzymać się na półce lub regale w sklepie. Może też umożliwiać jakiś inny, praktyczny sposób ustawienia go tak, aby był dostępny dla klienta. Takie opakowanie powinno również izolować zawartość, czyli produkt. Zabezpieczenie towaru jest bardzo ważne, ponieważ uszkodzenia mechaniczne mogą wykluczyć produkt ze sprzedaży. Idealne opakowanie będzie chroniło towar, przy jednoczesnym wykorzystaniu możliwie jak najmniejszej ilości materiału.
Opakowania zbiorcze
Opakowania zbiorcze to po prostu zbiór mniejszych opakowań jednostkowych. Takie opakowania pozwalają na sprzedaż towaru na większą skalę, przy jednoczesnym ułatwieniu bezpiecznego transportu. Najczęściej ten rodzaj opakowania jest wykonany z pudełek tekturowych, ewentualnie z tworzywa sztucznego. Przykładowo, jeden krem to opakowanie podstawowe, a 10 opakowań jednego kremu w zgrzewie, to opakowanie zbiorcze.
Opakowania zbiorcze:
są układane w stosy (w magazynie lub w punkcie sprzedaży, sklepie), chronią produkty przed uszkodzeniami mechanicznymi w trakcie transportu);
są pakowane w określonej liczbie produktów,
w przypadku opakowań zbiorczych przeznaczonych do sprzedaży mogą przyciągać uwagę klientów.
Opakowania transportowe
To opakowania "wierzchnie". Nie zawierają tylko pojedynczych produktów, a większą liczbę opakowań handlowych lub zbiorczych. Opakowania transportowe to najczęściej spotykane palety, pojemniki, skrzynie transportowe czy pudełka kartonowe dopasowane do wymiarów palety. Palety należą do jednych z najtańszych opakowań transportowych, natomiast skrzynie transportowe mają inną zaletę - brak metalowych elementów łączących.
Jakie są cechy opakowań transportowych? Muszą być stabilne, by zapewniać bezpieczeństwo produktom, a także muszą umożliwiać zgromadzenie dużej liczby ładunków. By możliwe było prawidłowe i optymalne logistycznie przechowywanie oraz transport, muszą być odpowiednio dobrane do produktu i do miejsca. Opakowania transportowe powinny być również wykonane z wytrzymałych materiałów, a także konieczne jest, by posiadały odpowiednie certyfikaty. Powinny być też zaprojektowane tak, by umożliwiać transport jak największej ilości towaru.
Opakowania mogą również mieć wpływ na postrzeganie marki. Adekwatne jest to zwłaszcza w przypadku logistyki e-commerce, gdzie opakowania transportowe mogą budować wizerunek firmy.
Szczególnie ważna, biorąc pod uwagę opakowania transportowe, jest jednostka ładunkowa. Do takich należą np. palety, pojemniki, beczki, kontenery, worki czy szpule. Dobrze zorganizowany magazyn może mieć zgromadzone różne jednostki ładunkowe, jednak muszą być one składowane w wyznaczonych strefach i na odpowiednio przystosowanej przestrzeni magazynowej (np. specjalne regały).
Do czego używane są opakowania jednostkowe?
Opakowania są używane do różnych produktów. To, z jakiego materiału i jakiego rodzaju opakowania użyjemy, uzależnione jest od produktu, jaki chcemy w nie zapakować. Proces produkcji i pakowania również ma na to wpływ. Przykładowo, mogą zostać one wykorzystane na:
opakowania spożywcze,
opakowania farmaceutyczne,
opakowania kosmetyczne,
opakowania dla produktów chemicznych,
opakowania na zabawki,
opakowania dla branży motorniczej,
opakowania obuwnicze i tekstylne.
Zobacz też nasz artykuł, w którym wyjaśniamy, jakie są funkcje opakowań.
Rodzaje opakowań konsumenckich
Jak wiadomo, opakowanie transportowe czy zbiorcze niekoniecznie priorytetowo musi spełniać funkcję estetyczną. Natomiast opakowanie jednostkowe czy też konsumenckie mają za zadanie nie tylko ochronę produktu, ale też przyciągnięcie uwagi i zachęcenie klientów do zakupu. Nawet doskonały produkt zapakowany w niezachęcające opakowanie może nie wzbudzić uwagi konsumentów. Dlatego to, jaki rodzaj opakowań wybierzesz dla swojego biznesu, ma ogromne znaczenie. W zależności od produktu możesz wybrać dopasowane opakowania, które idealnie nadadzą się do promocji produktu i zapewnią mu pełne bezpieczeństwo.
Opakowania wielokrotnego użytku
Świetnie zastępują opakowania z tworzyw sztucznych, które zaraz po użyciu produktu są wyrzucane. Szczególnie chętnie wybierają je biznesy i firmy, które cenią i wyznają wartości ekologiczne. Jakie to opakowania? Dobrym przykładem będą tu woreczki na kosmetyki lub woreczki na biżuterię, jak i różnych innych wytworów, np. mydeł czy świeczek. Takie woreczki świetnie wyglądają z elementem wykonanym haftem komputerowym. Jeśli natomiast opakowanie byłoby zrobione z tworzywa sztucznego, najlepiej, aby pochodziło z recyklingu. Troska o bezpieczeństwo środowiska powinna iść w parze z polityką firmy, dlatego ekologiczne opakowania takie jak: woreczki materiałowe, czy torby płócienne to doskonały wybór właśnie dla nich.
Opakowania papierowe
Jednym z najczęściej spotykanym rodzajem opakowania są kartony i papierowe pudełka. Można je w dowolny sposób zaprojektować i zadbać o dostosowanie opakowania do produktu. Nie są oczywiście odpowiednie do wszystkich produktów. Dodatkowo zawsze trzeba pamiętać o to, by zadbać o zabezpieczenie towaru. Dlatego np. do kartonów konieczne będzie zaopatrzenie się również w jakieś wypełnienie, np. folię bąbelkową lub specjalne „chipsy”, które uchronią mniejsze i ostre przedmioty. Wadą papierowych opakowań jest ich podatność na kontakt z wilgocią, co zmniejsza ich wytrzymałość.
Opakowania szklane
Szczególnie często wykorzystywane przy produktach o ciekłym stanie skupienia, dzięki swojej wysokiej szczelności. Są dobrym wyborem, jednak należy pamiętać, że wszelkie uszkodzenia mechaniczne opakowania szklanego są dużym zagrożeniem dla zawartości. Stąd nawet podczas transportu drogą lądową, konieczne jest przygotowanie odpowiednich opakowań transportowych i zbiorczych, zwłaszcza przy przewozie dużej liczby towarów. Materiały opakowaniowe zawsze powinny zapewniać stabilność i ochronę.
Opakowania metalowe
Są to puszki, wiadra, pojemniki czy beczki. Ich rodzaje mogą się różnić np. grubością czy twardością, większość z nich wyróżnia się wytrzymałością mechaniczną, dzięki czemu nie ulegają łatwo uszkodzeniom. Porównując metalowe a inne rodzaje opakowań, daje mu to sporą przewagę pod tym względem. Zwłaszcza kiedy przewiezienie towaru z jednego miejsca może wiązać się z kłopotliwym transportem. Jednak należy pamiętać, że nie wszystkie produkty nadają się do takich opakowań.
Comments