Bycie odpowiedzialnym i świadomym przedsiębiorcą w obecnych czasach odgrywa bardzo dużą rolę. Często idzie niemal równolegle z zaspokajaniem potrzeb klientów. Aktualnie znaczenie mają nie tylko dobrej jakości produkty, kompleksowa obsługa klienta, ale też podejmowanie działań proekologicznych, mających na celu ochronę środowiska naturalnego. Stąd green marketing należy obecnie do jednego z najszybciej się rozwijających trendów. Na czym polega eko marketing i jak go skutecznie prowadzić? W poniższym artykule przedstawiamy parę wskazówek, jak zyskać miano ekologicznego przedsiębiorcy w branży!
Eko marketing a zaspokajanie potrzeb konsumentów
Tego aspektu nie sposób pominąć w działaniu swojego przedsiębiorstwa. Niezależnie od tego, w jaki sposób działa twoja firma i czy stosuje zielony marketing, aby dobrze prosperowała - musi oferować klientom produkty, które ich nie rozczarują. To oznacza, że rzeczywiście, w miejscach, gdzie jest możliwość zmiany na działania proekologiczne, tam warto wprowadzić poprawki.
Takie działania nie miałyby jednak sensu, kiedy w wyniku takich zmian usługi lub produkty oferowane klientom przestałyby spełniać swoją funkcję. To znaczy, np. kiedy produkowane butelki czy kubki nie byłyby szczelne lub po jakimś czasie używania zaczynałyby przeciekać. Niezależnie od tego, czy proces produkcji byłby całkowicie ekologiczny, klienci byliby niezadowoleni ze sprzedaży wadliwego towaru i szybko przestaliby składać zamówienia.
Właśnie dlatego należy przede wszystkim zwrócić uwagę na fakt, że dla klientów będzie liczyć się wiarygodność firmy. Sam krok w stronę zmian na lepsze, zostanie zauważony i potraktowany znacznie lepiej, niż deklarowanie działań, które nie są możliwe do wykonania. Czasami zmiana np. na wykorzystywanie materiałów pochodzących z recyklingu lub certyfikowanych źródeł będzie pierwszym krokiem, aby wpisywać się w green marketing.
Zielony marketing to proces zarządzania biznesem, w zgodzie zrównoważonym rozwojem, to znaczy nie przy nadmiernym wykorzystaniu surowców.
Greenwashing - czyli czego nie robić przy eko marketingu
Najważniejsze w tym, aby eko marketing był skuteczny jest to, aby był on prawdziwy. Nie chodzi jedynie o to, by udawać, że zmienia się działania na ekologiczne, kiedy prawda jest inna. Takie zjawisko nazywa się właśnie "greenwashingiem". Oznacza ono wywoływanie u klientów wrażenia, że ma do czynienia z ekologicznym produktem czy biznesem, że został wytworzony zgodnie z ochroną środowiska naturalnego, kiedy nie jest to prawda.
Może to oznaczać np. oznaczanie opakowań, jako bio lub eko, bez definiowania co to oznacza. Taki chwyt marketingowy jest jednak strzałem w kolano. Bardziej efektywne jest podejmowanie małych i wykonalnych kroków w stronę zrównoważonego biznesu, niż deklarowanie nierealnych zmian. Kiedy taka mistyfikacja komunikacji marketingowej wychodzi na jaw, jej konsekwencje mogą być ogromne.
Dlaczego zielony marketing nie może być oparty na kłamstwie?
Po pierwsze kryzys wizerunkowy wywołany kłamstwem, które miało na celu kreowanie wizerunku na eko, przyniesie odwrotny efekt. Nie dość, że w takim wypadku eko marketing nie jest przestrzegany, czyli działania podejmowane przez firmę mogą szkodzić środowisku, to w dodatku taka firma traci wiarygodność. Oczywiste jest, że niektóre biznesy mogą zminimalizować szkodliwość dla środowisko, zmienić sposób pozyskiwania materiałów, oferować produkty ekologiczne etc. Jednak są też takie, których działania zawsze pozostawią po sobie jakiś ślad, np. ze względu na produkty jakie oferują lub np. pozostawiają duży ślad węglowy, bo muszą sprowadzać towary z daleka.
W takim wypadku, nie warto obiecywać "złotych gór" i kreować sztuczny zielony marketing. Kiedy takie kłamstwo ujrzy światło dzienne, skutki będą o wiele poważniejsze, niż kiedy jest się transparentnym. Ważne jest, aby pokazać, że nie jest się obojętnym na środowisko naturalne oraz, że podejmowane są próby zmian na lepsze.
Zielony marketing - rodzaje działań ekologicznych
Jest wiele sposobów, dzięki którym można wcielić w życie eko marketing, jedne są bardziej skomplikowane i kosztowne, a inne to tylko drobne poprawki. Ważne jest, że nie należy porywać się od razu na "zieloną rewolucję", ponieważ może to okazać się niemożliwe. Najlepiej zmiany wprowadzać stopniowo, aby odpowiednio je wdrożyć i by mogły być efektywne.
Analiza produktu i opakowania
Wybranie sposobu, w jaki wdrożymy zielony marketing w swoją firmę musi zostać dobrze przemyślane. Do tego przydać się może ekologiczna analiza cyklu życia produktu, czyli Life Cycle Analysis. Ta metoda polega na szczegółowej ocenie zużycia prądu, surowców, wytwarzania zanieczyszczeń itd. na każdym etapie powstawania i dystrybucji produktu. Dzięki temu łatwo można ocenić, które etapy stwarzają największe zagrożenia, a także wyłapać miejsce na poprawy.
Ekologiczne produkty
Jeśli jest to możliwe, oferowany towar powinien być ekologiczny. Co to znaczy? Przede wszystkim niezanieczyszczanie środowiska, a także w miarę możliwości jego ochronę. Producent powinien się starać, aby jego produkt był jak najbardziej odpowiedni dla środowiska. Zarówno w działaniu, jak i sposobem produkcji.
Ekologiczne opakowania
Eko marketing może się przejawiać nie tylko w produkcie, ale też przez opakowanie. Samo opakowanie produktu może być ekologiczne. Zamiast plastikowego, możesz wybrać szklane, jeśli jest to możliwe. Najlepsze będą jednak takie, które są wykonane z materiałów przyjaznych środowisku, a nawet są biodegradowalne. Mogą być one papierowe lub np. materiałowe. Woreczki bawełniane świetnie nadadzą się zarówno do własnych wyrobów mydlarskich, jak i eleganckiej biżuterii. Ważne jest, aby umieścić swoje logo na opakowaniu, aby było ono estetyczne, a przy tym zauważalne.
Ekologiczne inicjatywy i akcje społeczne
Angażowanie się w lokalne ekologiczne inicjatywy z pewnością zostanie zauważone przez potencjalnych klientów. Może być to na przykład zaangażowanie się w sadzenie drzew lub sprzątanie lasu. Takie akcje są również świetną okazją do zintegrowania swoich pracowników. Im więcej takich inicjatyw podejmie Twoja firma (może to być również działalność charytatywna), tym większe uznanie zyska. Musi to jednak iść w parze ze skutecznością i rzeczywistym wywiązywaniem się z obietnic.
Zielony marketing - większe inwestycje
Dobrze prosperujące, duże firmy mogą pozwolić sobie również na większe zmiany w firmie, jak na przykład instalacja paneli fotowoltaicznych na dachach swoich budynków. Takie panele słoneczne są długofalową inwestycją, która przynosi przez długi czas zyski. Podobnym działaniem, choć jeszcze bardziej kosztownym jest inwestycja w farmy wiatrowe. To są jednak ekstremalne formy zielonego marketingu, które nie są dostępne dla wszystkich.
Takie działania pozwalają jednak na ogromne zmiany. W taki sposób, możliwe jest dojście do poziomu, w którym zużywa się tyle energii, ile się wyprodukuje. Dzięki temu funkcjonowanie takiego biznesu można zbliżyć do neutralnego efektu na środowisko naturalne. Dlatego korzystanie z odnawialnych źródeł jest w dalszym ciągu "na topie" proekologicznych działań marek.
Kolejnym takim sposobem może być zmiana floty samochodów służbowych na hybrydowe lub elektryczne. Dzięki temu zmniejsza się emisję zanieczyszczeń do atmosfery.
Ekologiczne i praktyczne gadżety
Green marketing może dotyczyć zarówno działań proekologicznych, jak i zmian pewnych zwyczajów w firmie. Należy zastanowić się, w jaki sposób możesz podarować swoim klientom gadżety, które będą jednocześnie estetyczne, ekologiczne i wypromują Twoją markę. Nie warto stawiać na przestarzałe gadżety, które nikomu się nie przydadzą, jak np. smycze do kluczy, czy pendrive'y o bardzo małej pojemności.
Zamiast tego, jest mnóstwo możliwości, które rzeczywiście mogą się przydać klientom, a przy tym będą świetną reklamą Twojego biznesu. Dodatkowo są zgodne z zielonym marketingiem. Interesujący i dobrej jakości gadżet wzbudzi chęci ze strony klientów. Poniżej przedstawiamy kilka z nich!
Butelka z filtrem
Razem z kubkami wielorazowymi, butelki z filtrem są idealnym pomysłem na prezent dla Twoich klientów. Niezaprzeczalnie ekologiczna, ponieważ dzięki jej posiadaniu, można zminimalizować liczbę kupowanych plastikowych butelek z wodą. Bardzo poręczne, wygodne, a przy tym idealne na umieszczenie swojego logo. Puste butelki wody, nie nadają się do ponownego użycia, ponieważ są wykonane ze słabej jakości plastiku. Dlatego wielorazowe butelki przyczyniają się do poprawy kondycji środowiska, poprzez niezalewanie go niepotrzebnym plastikiem.
Torba bawełniana z logo
Dotychczas torby bawełniane pozostają jednym z chętniej wybieranych gadżetów. Dlaczego? Powodów jest wiele. Przede wszystkim są one niesamowicie wygodne, a przy tym przydatne. Jest to rodzaj działań marketingowych, który może być bardzo efektywny, jeśli dobrze go zaplanujemy. To znaczy na początku należy zadbać o to, aby taka torba była wysokiej jakości produktem. Konieczny będzie też profesjonalny projekt, który docenią konsumenci. Najlepiej, aby był on dość minimalistyczny, ale jednak marka musi być odpowiednio wyeksponowana przez logo.
Taka torba może przybierać różne formy. Mogą być to też workoplecaki itd.
Kosmetyczki bawełniane
Takie gadżety sprawdzą się w każdej branży. Bawełniane kosmetyczki przydadzą się w podróży, na przechowywanie ważnych dokumentów, ale też na co dzień, przy organizacji torebki czy plecaka. Promowanie marki może również odbywać się tutaj poprzez dopasowanie logo designu kosmetyczki.
Zielony marketing - podsumowanie
Kiedy już wiesz, jakie działania możesz podjąć, nie pozostaje nic innego jak zabrać się do zmian w swojej firmie. Jeśli nie możesz nic zrobić z określonym produktem, można popracować nad promocją działań proekologicznych. Ma to sens, ponieważ klienci coraz częściej w decyzjach zakupowych kierują się czymś ważniejszym niż tylko ceną. Poniżej wymieniamy rozwiązania, które przyczynią się do ochrony środowiska i wpisują się w eko marketing.
Zminimalizowanie wytwarzania odpadów.
Segregacja śmieci.
Przesyłanie elektronicznych dokumentów, faktur.
Korzystanie z ekologicznych źródeł energii.
Oszczędzanie energii.
Zrównoważona produkcja.
Korzystanie z filtrowanej wody.
Oferowanie ekologicznych gadżetów.
Przeprowadzanie akcji społecznych.