top of page
Szukaj

Znakowanie odzieży - jakie są metody znakowania odzieży?

Przed zdecydowaniem się na znakowanie odzieży należy dowiedzieć się, jaka metoda będzie odpowiednia. Konieczne będzie dopasowanie jej do swoich preferencji i oczekiwań, a także do zastosowania odzieży. W tym artykule zapoznasz się z metodami znakowania odzieży, a także dowiesz się, jak przygotować się do zlecenia takiego zamówienia!


Jakie metody znakowania odzieży możemy wyróżnić?


Jak wiadomo, metod znakowania jest wiele, a każda z nich może wypaść nieco inaczej na różnych materiałach. Jaka jest najlepsza i o czym warto pamiętać przy wyborze? To wszystko zależy od tego, jaki jest projekt, materiał, typ odzieży i jakie klient ma oczekiwania. Dowiedz się wszystkiego o znakowaniu odzieży!

Techniki znakowania odzieży - jaką najlepiej wybrać?

Haft komputerowy


Jest to jedna z popularniejszych i bardziej efektownych metod znakowania odzieży. Ze względu na wykonanie, haft komputerowy wymaga indywidualnej wyceny i ciężko ocenić początkowo, na jaką cenę należy się przygotować. Na cenę ma wpływ wiele czynników. Między innymi są to: wielkość i rodzaj haftowanej powierzchni, jak dokładne ma być odwzorowanie, czyli liczba uderzeń igłą na centymetr kwadratowy, a także liczba egzemplarzy, jakie mają zostać wyhaftowane. Zazwyczaj na cenę nie wpływa jednak liczba wyhaftowanych kolorów. Aby możliwe było wykonanie haftu, potrzebny jest skład, który wykorzystuje się do projektu programu haftu.


Haft komputerowy ma jednak pewne ograniczenia. Przede wszystkim, nie w każdym miejscu można wyhaftować grafikę lub logo firmy. Powierzchnia, na której chcemy je umieścić logotyp, musi być płaska i dostępna tak, aby mieściła się rozmiarem na tamborku maszyny. W przypadku, kiedy w hafcie przeszkadza szew lub już naniesiona aplikacja, należy zmienić miejsce haftu. Warto też pamiętać, że haft komputerowy od spodu może być nieco nieprzyjemny w dotyku i w kontakcie ze skórą powoduje uczucie uwierania i drapania. Dlatego może nie być najlepszą opcją w przypadku haftu na koszulkach. Dobrze natomiast sprawdzi się do polarów, koszulek, czapek, toreb, a także na koszulkach polo. Taki sposób na znakowanie odzieży zapewnia jej elegancki wygląd. Niestety, jedną z wad jest brak możliwości dokładnego odwzorowania projektu, nie jest możliwe również wykonanie bardzo drobnych wzorów.


Sitodruk


Metoda znakowania, która jest jedną z bardziej popularnych. Do takiego druku konieczne jest stworzenie specjalnej matrycy sitodrukowej. Są dwa rodzaje: sitodruk bezpośredni, w którym farba nanoszona jest bezpośrednio na koszulkę, a także transferowy, gdzie potrzebny jest pośredni materiał do przeniesienia nadruku. Efekt jest pokrewny - za pomocą prasy grzewczej nadruk pojawia się na materiale. Sitodruk pozwala na uzyskanie ciekawych efektów wizualnych.

Sitodruk nie jest jednak zawsze odpowiednim wyborem, zwłaszcza dla małych zamówień. Wynika to z faktu, że niezależnie od tego, czy zamówisz jedną koszulkę, czy tysiąc, konieczne będzie stworzenie specjalnej matrycy, a ten proces jest dość czasochłonny.


Zalety metody sitodruku

  • Bardzo trwała metoda.

  • Cena wydruku przy odpowiedniej liczbie zamówienia jest atrakcyjna.

  • Odzież znakowana sitodrukiem jest odporna na wysokie temperatury (można ją prać w wysokich temperaturach), czynniki atmosferyczne, środki do prania.

  • Może być stosowany na różnych rodzajach materiałów: od papieru aż do tworzyw sztucznych, jednak muszą być to materiały płaskie.

  • Dzięki temu, że farby można mieszać, co pozwala na uzyskanie logotypów wielokolorowych.


Sublimacja


To metoda znakowania polegająca na wtopieniu pigmentów w głąb struktury materiału. Dzięki temu, nadruki, które powstają w wyniku sublimacji, charakteryzuje wysoka trwałość, a właściwości materiału zostają zachowane. Najczęściej znakowanie odzieży sublimacją wykonuje się na ubraniach sportowych, topach, bluzach etc.


Jakie zalety ma sublimacja? Jej wysoka trwałość sprawia, że jest odporna na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne, a przy tym znakowanie na odzieży nie jest wyczuwalne w dotyku. Logotyp, czy też nadruk, przepuszcza powietrze przez materiał, co jest szczególnie ważne przy odzieży sportowej. Grafika może być zarówno jedno i wielokolorowa, możliwe jest również wykonanie gradientu. Ważne jest też, że ta metoda jest opłacalna już od jednej sztuki. Minusem jest jednak, że ta metoda znakowania nie może być wykonywana na każdym rodzaju materiału, a jedynie na białej odzieży o minimum 60-70% składu poliestru. Przy wyborze materiałów poliestrowych sublimacja może się jednak dobrze sprawdzić.

Znakowanie odzieży - jakie są metody?

Folia flex i flock


Ta technika druku polega na wgrzaniu w materiał folii flex z wcześniej przygotowanym projektem, wyciętym za pomocą plotera. W jednym projekcie możliwe jest, aby zastosować cztery różne kolory folii, które muszą być jednolite. Folia flex ma gładką powierzchnię, natomiast folia flock ma tzw. meszek, a przez to bardziej włoskową strukturę materiału. Najczęściej używa się tej metody na odzieży roboczej i sportowej, choć można je wykonać również koszulkach czy bluzach. Opłacalność wydruku jest już od jednej sztuki, wysoka trwałość nadruku również jest plusem. Nie jest możliwe natomiast operowanie przejściami tonalnymi.


Druk cyfrowy


Druk cyfrowy to rodzaj termotransferu, który polega na drukowaniu kolorowych grafik na białej folii transferowej. Ten nadruk wykonuje się na ploterze, który przycina folię do konkretnego kształtu. Następnie całość zostaje wgrzana w głąb materiału. Taki rodzaj druku sprawdzi się świetnie np. zamiast sitodruku, przy zamówieniach o niższym nakładzie. Jakie jeszcze zalety ma druk cyfrowy? Może być stosowany na różnych rodzajach materiałów, takich jak bawełna czy poliester. Możliwe jest również łączenie różnych kolorów i znakowanie odzieży wielobarwnymi nadrukami. Trzeba jednak pamiętać, że pranie odzieży oznakowanej tą techniką może odbywać się tylko w niskiej temperaturze - do 40 stopni.


Druk DTG


To jedna z bardziej nowoczesnych metod znakowania, która umożliwia oddanie głębi kolorów. Powstały nadruk jest intensywny i trwały. Warto pamiętać, że trwałość takiej odzieży jest również ważnym elementem pozytywnego wizerunku. Grafika jest po prostu drukowana bezpośrednio na materiał, np. koszulkę. Druk DTG umożliwia również wykonanie nadruku z przejściami tonalnymi. Ta technika jest również opłacalna już od 1 sztuki zamówienia, jest więc dobrym zamiennikiem np. sitodruku.


Podsumowanie - o czym pamiętać decydując się na znakowanie odzieży?


Niezależnie czy chcemy, aby znakowanie nanieść na odzieży roboczej, czy na jakiś inny materiał, najważniejszy jest odpowiedni projekt graficzny. W naszej firmie oferujemy możliwość skorzystania z usług graficzki, która stworzy profesjonalny projekt i wizualizację nadruku. Konieczne będzie też zdecydowanie się na wybór odzieży i materiałów, jakie mają powstać w zamówieniu. Należy wziąć pod uwagę, jaka metoda znakowania będzie najlepsza do danego projektu. Jest to bardzo ważne, ponieważ odzież może wymagać również odpowiedniej pielęgnacji, aby jak najdłużej móc cieszyć się jej jakością nadruku i wyglądem.


Sprawdź też artykuł o różnicach kolorów w palecie Pantone a na nadruku: https://www.natura.slupsk.pl/post/kolory-w-palecie-pantone-a-druk.


bottom of page